Zpráva z 1. ročníku Šumavského FotoMaratonu

22. 8. 2011

Ve čtvrtek 18. srpna se v Kašperských Horách na Šumavě konal 1. ročník fotografické soutěže: Šumavský FotoMaraton 2011. V článku najdete nejen vítězné fotografie a dojmy z akce, ale také rozhovor s vítězkou FotoMaratonu.

Zpráva z 1. ročníku Šumavského FotoMaratonu

Ve čtvrtek 18. srpna se v Kašperských Horách na Šumavě konal 1. ročník fotografické soutěže Šumavský FotoMaraton, pořádaný FotoAparátem.cz a školou fotografování FotoInstitut.cz. Generálním partnerem soutěže byl fotografický obchod Centrum FotoŠkoda. Soutěžící mohli vyhrát i ceny věnované dalšími partnery akce, společnostmi Nikon, Zoner, Hama, Adobe, Eizo a vydavatelstvím Zoner Press.

Akce odstartovala v 9 hodin v prostorách informačního střediska Národního parku Šumava, kde se už během prvních minut sešly desítky fotografů ze všech koutů republiky. Účast v soutěži byla zdarma, stačilo jen přijít a registrovat se. Přestože počasí na horách je často nestálé, FotoMaratonu přálo. Ráno svítilo slunce a nahrálo tak přímo fotografování jednoho ze soutěžních témat.

Soutěžící dostali seznam pěti témat, mezi kterými nechyběla abstraktní ani velmi konkrétní. Do uzávěrky soutěže v odpoledních hodinách pak museli odevzdat pět fotografií. Kreativitě se meze nekladly a vznikaly často zajímavé variace na témata:

  • Kaplička nebo kostel
  • Okna, okénka
  • Momentka
  • Zrcadlení / Odrazy
  • Světlo a stíny
Vítězové Šumavského FotoMaratonu 2011
místo fotograf partner ceny
1. Lenka Bartovská Centrum FotoŠkoda, Zoner Press, Nikon
2. Jiří Presl Centrum FotoŠkoda, Zoner Software, Nikon
3. Andrea Báčová Centrum FotoŠkoda, Hama, Nikon
4. Alžběta Bartáková Centrum FotoŠkoda, Hama
5. Michaela Pfeifferová Centrum FotoŠkoda, Zoner Press
6. Daniel Kratochvíl Centrum FotoŠkoda, Zoner Press
7. Barbora Motýlová Adobe, Hama
8. Karel Beneš Eizo, Hama
9. Tereza Sýkorová Eizo, Hama
10. Kristýna Antošová Eizo, Hama

V porotě soutěže zasedla ředitelka FotoAparát.cz a FotoInstitut.cz RNDr. Helena Macenauerová, profesionální fotografové a lektoři FotoInstitut.cz Pavel Fošenbauer a Pavel Bokr, redaktor FotoAparát.cz Jan Dobrovodský a za veřejnost Miroslav Kratochvíl. Porota měla opravdu těžký úkol – vybrat 10 soutěžících, jejichž fotografie byly nejlepší. Zatímco o některých místech na stupních vítězů se vášnivě diskutovalo, první místo bylo jasné. Pro fotografie osmnáctileté Lenky Bartovské z Prahy hlasovala porota jednomyslně. S vítězkou 1. ročníku Šumavského FotoMaratonu jsme proto udělali rozhovor nejen o vzniku vítězných fotografií:

Dobrý den Lenko. Ve FotoMaratonu jste se umístila na prvním místě v konkurenci mnoha dalších fotografů. Fotografujete už dlouho? Jak jste se vlastně k fotografování dostala?

Vítězka Šumavského FotoMaratonu 2011

Když o tom tak přemýšlím, vlastně nevím. Asi jsem začala fotit, protože jsem mohla. Oba moji rodiče fotí docela dobře a odmala doma fotovýbava byla, i když mi ji moc nechtěli půjčovat. Pamatuji si, že první svůj foťák jsem si vydupala někdy v devíti letech, abych mohla dokumentovat naše výlety s vodácko-turistickým oddílem. Byl to ten typ fotoaparátu, který byl na jedno použití. Když se z něj jednou vyndal film, nešel tam zandat jiný. Rodiče asi doufali, že se tak své sedmidenní zimnice zbaví. To ale ještě netušili, že mě to opravdu začne bavit a budou mi muset pořídit něco trvanlivějšího. Moje fotografie samozřejmě nestály za moc, ale zase jsem měla fotoaparát skoro vždy při ruce, a proto si na to ostatní zvykli. Mně se tenkrát hodně líbilo, že jsem něčím důležitá. V podstatě hned, jak se dal sehnat rozumný malý digitál, rodiče raději investovali do něj, než do věčného vyvolávání nepovedených filmů. Až do páté třídy jsem práskala fotky dost jak to vyšlo, bez nějakého odborného vedení. V této době jsem začala navštěvovat školní kroužek digitální fotografie a také si půjčovat rodinného předchůdce zrcadlovky. Pod dobrým vedením (dodnes nacházím to, co jsem se v té době naučila) se fotky i postproces rychle zlepšovaly, až jsem podle svého okolí přerostla foťák a bylo na čase pořídit něco chytřejšího.
Když si mě rodiče jednou pozvali do kuchyně, vychrlili na mě hromadu parametrů jakési zrcadlovky a dodali, ať se hned teď rozhodnu jestli ten foťák chci nebo ne, volba byla jasná. No a se zrcadlovkou už s tím prostě seknout nešlo.

A jak jste se dozvěděla o Šumavském FotoMaratonu?

To je trošku složitější historie. Loni při prohlížení různých fotografických soutěží jsem objevila Letní školu digitální fotografie od společnosti FotoInstitut.cz. Jednalo se o týdenní intenzivní kurz fotografie pro studenty. Zúčastnila jsem se a tak se mi na kurzu líbilo, že jsem se přihlásila i letos. No a jedna z letošních novinek kolem LŠDF byl právě FotoMaraton.

Odhlédneme-li od toho, že jste vyhrála, líbil se Vám Šumavský FotoMaraton?

Šumavský FotoMaraton se mi líbil velmi. Upřímně, když jsem poprvé slyšela, že bude za úkol nafotit pět témat, v omezeném čase, v přesném pořadí a bez možnosti nejen úprav, ale vůbec náhledu na fotografií na počítači, zděsila jsem se. Měla jsem silné obavy z toho, že to vůbec nepůjde, témata nestihnu a budu si pak připadat úplně neschopná, zabloudím uprostřed šumavských hvozdů, nebo z nějaké jiné katastrofy. Nakonec se všechny obavy ukázaly jako plané, s trochou odvahy se dá zvládnout téměř cokoliv. FotoMaraton měl výbornou atmosféru. Možná si říkáte, jakou atmosféru, když se soutěžící mezi sebou či s pořadateli viděli vlastně jen krátce u registrace, u předávání fotek, a pak jen při vyhlašování. Ale to není pravda. Kašperské Hory jsou přeci jen malé město, a tak se fotografové potkávali na každém rohu. Až si jeden musel dávat pozor, jestli zrovna neleze někomu do záběru. Zároveň se dávali do řeči fotografové, kteří se neznali. Náhodné rozhovory „bláznů“ s hromadou čoček a elektroniky na krku. Bylo to trochu jako náležitost k tajnému bratrstvu. Navíc nám pořadatelé objednali krásné počasí, takže nebylo nač si stěžovat.

Co říkáte na soutěžní témata? Bylo mezi nimi nějaké, které Vám dělalo opravdu problémy?

Soutěžní témata byla opravdu různorodá. Jednou byla za úkol konkrétní věc, která se má zobrazit jakýmkoliv způsobem (např. kostel či kaplička), podruhé bylo řečeno jak, ale už ne co (světlo a stín, zrcadlení). Některá témata byla spíše jako ze soutěží pořádaných různými městy (okna a okénka) a některá spíš jako cvičení studentů fotografie (momentka). Jestli to bylo dobře? Rozhodně to prověřilo fotografovu všestrannost a pohotovost. Vlastně bych to možná spíše než FotoMaraton nazvala fotografický pětiboj. A to se mi líbilo.
A jestli mi nějaké téma dělalo problém? Všechna. No dobře, nemůžu říct, že bych se na něčem zasekla. Nejhorší byl podle pocitu kostel, ale myslím, že to chudák schytal jen proto, že byl první, než se to rozjelo.

Porotu zaujala především Vaše netradiční fotografie v kategorii Okna, okénka. Jak vznikla?

Vlastně napůl náhodou – krajková rekvizita náhoda nebyla. Cestou od kostela, kde jsem fotografovala první téma, už jsem nějaká okna potkala, něco už jsem měla, a mířila jsem na náměstí pro momentku. Jen tak ze zvyku jsem se rozhlížela a zrak mi padl na jednu budovu v dosti špatném stavu. Polorozpadlá architektura je mou vášní, a tak jsem hned zpozorněla. Rozbitá okna, oprýskané zdi, to je moje. První fotka okna co vznikla nebyla špatná, ale přesto příliš obyčejná. Věděla jsem, že chci něco kontrastního, něco co se k drsné, staré a špinavé budově vůbec nehodí. Tady asi hodně pomohla zkušenost, co s docela obyčejnou fotkou ruin dovede udělat modelka v bílých krajkových šatech. Modelka po ruce nebyla, šaty už tuplem ne. A v tom přišel ten nápad. Představa, že svlékám nějakou ze svých kamarádek kolem a pak jejich spodní prádlo házím do špinavého okna, mi přišla větší sci-fi, než zaběhnout k vietnamcům za rohem (v tom samém domě, mimochodem) a koupit tu první podprsenku, která mi padne do očí. No a pak už jen lehké aranžmá. Opravdu lehké, nejsem příliš vysoká, na parapet okna jsem nedosáhla ani na špičkách, což mi došlo až s podprsenkou v ruce.

Zúčastníte se za rok i druhého ročníku Šumavského FotoMaratonu?

Doufám, že ano. Již teď se těším, co si na nás organizátoři připraví.

Děkujeme za rozhovor, přejeme dobré světlo a těšíme se zase za rok!

2. místo – Jiří Presl

3. místo – Andrea Báčová

Pořadatelé:

Generální partner:

Partneři:

Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Tenhle víkend ve mně bude ještě dlouho doznívat a myslím, že si ho budu pamatovat navždycky. Ještě jednou děkuju Robertovi, který je prostě úžasný, všem z FotoInstitutu za organizaci tohoto workshopu a skvělé zázemí a ostatním účastníkům za neopakovatelnou atmosféru

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů