Robert Vano: Akty – část první

30. 11. 2016

Robert Vano je známý především pro fotografie aktů mladých krásných mužských těl. Proč začal fotit pánské akty? Protože má prostě rád kluky. Jak jednoduché. Když fotíte to, co je vám blízké a co máte rádi, na fotkách se to jednoznačně projeví. Proč jsou jeho fotky vždycky perfektní? Protože fotí pouze s profesionálními modely z agentury. S modely komunikuje velmi stroze a nikdy se fotit nahé lidi nestyděl, on není přece ten, který se svléká. Více už v rozhovoru.

Robert Vano: Akty – část první

Roberte, jak bys definoval akt? Co je to akt?

Já nevím, jak bych definoval akt, já nedefinuju, když je někdo nahý a vyfotím ho, tak je to akt, ne?

Ale akt může být i lidská ruka, to nemusí být nahé celé tělo.

To já nevím, já vím, že portrét můžou být i boty člověka, když je to třeba běžec. Ale jestli ruka může být akt, to opravdu nevím. Zeptej se mě na něco jiného, co vím…

Kdy jsi s akty začal?

No, tak to jsem věděl, že se na tohle zeptáš. S akty jsem začal, když jsem začal fotit. Někdo se mě zeptal, proč nefotím kluky. Já jsem ale netušil, že bych měl fotit kluky. Šel jsem tedy do agentury, tam jsem řekl, že bych chtěl fotit akty a oni mi dali modely, které jsem fotil. Tenkrát mi bylo asi dvacet let.

Jak tvoje začátky focení aktů vypadaly? Styděl ses, když jsi fotil úplně nahé lidi?

Ne, možná oni se styděli, já jsem se nemusel svlékat, takže jsem se neměl proč stydět. Holky se docela stydí, když se fotí akty. Kluci se možná taky stydí, ale já se jich neptám, mě to nezajímá. Myslím si, že profesionální modelové nejsou stydliví, nikdo je do toho přece nenutí, oni přijdou sami. Myslím si, že ten, kdo nevypadá dobře, tak by se asi styděl. Ale já si vybírám lidi z agentury. Tam jsou lidi, co běžně fotí akty. Ne ale všichni modelové v agentuře fotí akty. V agentuře dám požadavek, že chci někoho na focení aktů a oni mi dají seznam modelů, kteří fotí akty.

Ty jsi vždy fotil akty jenom s profesionálními modely z agentury, nebo i soukromě?

Pouze s lidmi z agentury. Soukromě nevím, koho bych fotil, nemohl jsem vysvléct přece mojí mámu.

Někdo fotí svoje kamarádky a kamarády například.

Mně vždy můj učitel říkal, že jestli chci mít hezkou fotku, potřebuju hezkou holku a to nejsou moje kamarádky. Tak. Takže kamarádky nefotím, ani kamarády.

Jak probíhá komunikace s nahým modelem?

Já moc nekomunikuju, jdu do agentury, kde řeknu, co chci. Řeknu, že chci kluka s velkou pusou nebo s hezkým zadkem a nebo s vypracovaným břichem. Model je profesionál a ví, co má dělat. Když přijde, tak mu řeknu „stáhni si gatě“. Tak si stáhne gatě, já ho cvaknu a on odejde domů. Ale že bychom dělali nějakou psychoterapii a komunikovali, to ne. Já nevím, co bych jim měl říkat. Já vím předem, jak ti modelové vypadají, agentura mi nejdříve vždy pošle jejich fotky a já si vyberu.

Vždy jsi fotil akty pouze s modely, které jsi předem viděl na fotkách?

Ano, nikdy bych nefotil akt s někým, kdo nevím, jak vypadá nahý. Já absolutně nesnáším překvapení. Že by se vysvlékl a teď by tam přede mnou stál nějaký Quasimodo, nebo Kingkong? Modely, které budu fotit, musím vždy vidět předem. Nejsem žádný detektiv. Nebudu chodit po Václaváku a hledat někoho na focení, u koho ani nemůžu vědět, jak vypadá pod oblečením. Když má beranici, rukavice a rolák a to tamto. Já jsem pro krátké trápení. Tohle ať dělá ten, kdo má rád dlouhé trápení. Já na tohle nemám čas, mně už je sedmdesát. Ještě abych s těma modelama, který bych hledal, chodil na kafe a pak bych v noci nemohl usnout.

Co se ti na aktech líbí?

Líbí se mi ta perfektní mladá těla.

Jaká je věková hranice modelů na focení aktů?

U mě do pětadvaceti. Nad pětadvacet let nikoho nefotím.

Vždyť někdo vypadá dobře i nad pětadvacet let?

Ne, nikdo nad dvacet pět let nevypadá dobře… To už je ale jiné téma, to fotí pan Koudelka, staré lidi.

Díváš se na to, aby těla modelů byla vysportovaná?

Všichni v agentuře vypadají dobře a většinou se udržují sportem. V modelingové agentuře nemůže být nikdo tlustý. Proto jdu do agentury, protože tam jsou všichni perfektní. Ve výsledku je jedno, kdo z agentury přijde, všichni vypadají dobře. Jsou tam lidi od osmnácti do pětadvaceti let. Nemají tam žádného modela, kterému je mezi padesátkou a smrtí.

Fotíš radši ženy nebo muže?

Muže.

Vypadají podle tebe na fotkách lépe?

Protože mám rád kluky, proto fotím kluky (směje se Robert). Ženská těla vypadají ale také dobře na fotkách, zvláště pro někoho…

…pokračování příště

_____________­________________________­________________________­________________________­________________________­___

Kdybyste se s Robertem Vano chtěli setkat osobně, můžete třeba na kurzech FotoIn­stitut.cz:

Kurzy můžete dát i jako dárek!

Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Tenhle víkend ve mně bude ještě dlouho doznívat a myslím, že si ho budu pamatovat navždycky. Ještě jednou děkuju Robertovi, který je prostě úžasný, všem z FotoInstitutu za organizaci tohoto workshopu a skvělé zázemí a ostatním účastníkům za neopakovatelnou atmosféru

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů